سایت بهداشت محیط ایران

سایت بهداشت محیط ایران

بهداشت محیط،آب وفاضلاب، مواد زائد ، بهداشت مواد غذایی،استخدامی بهداشت محیط
سایت بهداشت محیط ایران

سایت بهداشت محیط ایران

بهداشت محیط،آب وفاضلاب، مواد زائد ، بهداشت مواد غذایی،استخدامی بهداشت محیط

راههای پیشیگیری از آلودگی هوای منزل

راههای پیشیگیری از آلودگی هوای منزل


مهمترین راه کم کردن اثرات آلودگی هوا استفاده از تهویه مناسب هوا و باز کردن مستمر پنجره ها منزل می باشد.

- رنگهای پلاستیک کم ضرر‌تر از رنگهای روغنی هستند. به این دلیل که با آب رقیق می‌شوند درحالی که در نقاشی با رنگهای روغنی بایستی از تینر و حلالهای نفتی استفاده کرد.

- نقاشی با قلم‌مو بهتر از نقاشی با وسایل رنگ‌پاش یا اسپری‌های رنگی است. اسپری و پیستوله مقدار زیادی رنگ وارد فضا می‌کنند.

- پس از نقاشی بایستی در و پنجره‌ها را کاملا باز گذاشت تا رنگ زود‌تر خشک و هوای آلوده خانه کاملاً تهویه شود.

- ذخیره کردن مواد سوختی خصوصاً بنزین در محل زندگی به علت تبخیر آن موجب آلودگی هوا می‌شود و احتمال آتش‌سوزی را نیز افزایش می‌دهد.

- در خشکشویی‌ها به جای آب و مواد پاک‌کننده معمولی از مواد شیمیایی استفاده می‌شود. باقی مانده این مواد بر روی لباس‌ها درخانه و محل نگهداری لباس به تدریج تبخیر می‌شوند. این مواد از آلوده‌کننده‌های هوای خانه هستند. حتی‌الامکان از خشکشویی لباس‌ها خودداری کنید.

- با قرار دادن یک یا دو گیاه می‌توان هوای یک اتاق را تازه نگه داشت و برای مساحت ۹ متر مربع حداقل یک گیاه آپارتمانی لازم است اما هنگام نگهداری از گل‌ها و گیاهان آپارتمانی لازم است نکات ایمنی و بهداشتی هم مورد توجه قرار گیرد. مثلا برخی گیاهان سمی‌اند و باید در هنگام انتخاب گیاه به این نکته توجه داشت. به ویژه اگر در خانه کودکی دارید توجه به این نکته ضروری است. همچنین قرار دادن گلدان‌ها جایی دور از دسترس کودکان و استفاده نکردن از سنگ‌ها و وسایل تزئینی جذاب در خاک گلدان‌ها از دیگر مواردی است که برای پیشگیری از حوادثی مانند خفگی و مسمومیت در کودکان باید به آن‌ها توجه داشت. کودکان عادت دارند همه چیز را به دهان ببرند و در صورت در دسترس بودن گلدان‌ها ممکن است با گیاه و یا کود مسموم شوند.

- گاهی اوقات خاک گلدان‌ها و آب و آلودگی‌های موجود در زیرگلدانی موجب رشد قارچ‌ها و کپک‌ها و لارو حشرات و انتشار آلودگی در خانه می‌شود که لازم است با رعایت بهداشت و تعویض به موقع خاک گلدان‌ها از چنین مشکلی پیشگیری کرد. به خطر سقوط نیز توجه داشته باشید و گلدان‌ها را در داخل یا بیرون ساختمان طوری قرار دهید که احتمال سقوط وجود نداشته باشد.

- وسایل و لوازم موجود در اتاق خواب طوری است که گرد و غبار را به خود جذب می‌کند. گرد و خاک هم آلرژی و آسم را تشدید می‌کند. لازم است ملحفه‌ها و رختخواب‌ها به طور مرتب شسته و لوازم اتاق، مبلمان و فرش گردگیری و جارو شوند.

- اتاق نشیمن می‌تواند محل تجمع آلاینده‌های موجود در خانه باشد و به همین دلیل باید تهویه مناسب و هوا در آن جریان داشته باشد و به طور منظم گردگیری و جارو شود.

- به هیچ عنوان در داخل منزل سیگار و قلیان ودیگر مواد دخانی استعمال نکنید. و به دیگران هم اجازه ندهید در فضای بسته این کار را انجام دهند.

- اگر در خانه شومینه دارید مراقب منوکسیدکربن باشید، از بازبودن راه خروج هوا و مسدودنبودن دودکش مطمئن شوید. به تهویه هوای خانه توجه کنید و روزی چند بار پنجره‌ها را باز کنید تا هوا در خانه جریان داشته باشد.

- حمام مرطوب‌ترین محل در خانه است و تهویه مناسب در آن برای از بین بردن رطوبت و خشک شدن سطوح مهم است. رطوبت موجب رشد قارچ‌ها می‌شود و آلرژی، آسم و مشکلات تنفسی را تشدید می‌کند. تهویه مناسب و خشک نگه داشتن سطوح از رشد و انتشار قارچ‌ها پیشگیری می‌کند.

- محصولات سفیدکننده و ضدعفونی کننده که معمولا زیر سینک ظرفشویی نگهداری می‌شوند در صورت استفاده و نگهداری ترکیبات آلی فرار آزاد می‌کنند. بهتر است آن‌ها را طبق دستورالعمل روی بسته بندی استفاده کنید و دور از دسترس کودکان قرار دهید. هنگام خرید محصولاتی بدون ترکیبات آلی فرار را انتخاب کنید.

- برای پیشگیری از انتشار منوکسیدکربن در آشپزخانه مطمئن شوید که اجاق گاز تهویه مناسب دارد. سیستم هود آشپزخانه باید به طور مناسب نصب، استفاده و تعمیر شود.

- در ابتدا باید مشخصات روی بسته‌های مواد شیمیایی را به خوبی مطالعه و بعد آن‌ها را خریداری کرد.

- به ترکیبات ماده شیمیایی و اخطار‌ها ی لازم درمورد آن‌ها توجه کنید.

- از هر ماده‌ای در موارد مصرف ذکرشده بر روی بسته آن و بر اساس اطلاعات داده شده استفاده کنید. مثلاً اگر روی بسته پودری نوشته شده بود برای پاک کردن وان، دستشویی و کاشی، از آن برای پاک کردن جرم ظروف استفاده نکنید.

- این مواد را در بسته‌بندی‌هایی انتخاب کنید که امکان پاشیده شدن، نشت کردن و ریزش نداشته باشند.

- مواد شیمیایی را در ظروف اصلی خودشان نگهداری و سعی کنید برچسب مشخصات روی ظروف حفظ شود.

- استفاده از توری برای جلوگیری از ورود حشرات بهتر از استفاده از مواد حشره کش است.

- مواد خوشبوکننده هوا در واقع فقط سلولهای بویایی را بی‌حس می‌کنند وگرنه تأثیری در رفع بوی بد ندارند. نظافت و تهویه مناسب بهترین راه برای رفع بوی ناخوشایند در محیط خانه است.

- بستن پنجره‌ها در تمام طول روز به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. منوکسیدکربن یکی از آلاینده‌های خطرناک در هوای خانه است که در اثر احتراق در وسایل گازسوز مانند بخاری و شومینه ایجاد می‌شود، توصیه می‌شود برای پیشگیری از مسمومیت با منوکسیدکربن روزی چند بار پنجره‌ها باز شود تا هوا در خانه جریان پیدا کند.

 با رعایت این نکات، آلودگی هوای خانه کاهش پیدا می‌کند اما افراد با مشکلات خاص مانند افراد مبتلا به بیماریهای تنفسی بایستی از دستگاههای تصفیه هوا خانگی استفاده کرد.





تشکر از مهندس ملکی 
از مهندسی بهداشت محیط یزد
behdasht-azadshahr.mihanblog.com




(جهت دسترسی به مطالب به روز به سمت چپ سایت بخش آخرین مطالب مراجعه کنید)