سایت بهداشت محیط ایران

سایت بهداشت محیط ایران

بهداشت محیط،آب وفاضلاب، مواد زائد ، بهداشت مواد غذایی،استخدامی بهداشت محیط
سایت بهداشت محیط ایران

سایت بهداشت محیط ایران

بهداشت محیط،آب وفاضلاب، مواد زائد ، بهداشت مواد غذایی،استخدامی بهداشت محیط

پمفلت آموزشی چیست؟ و روش ساخت آن



پمفلت آموزشی چیست؟ و روش ساخت آن

 

 

 پمفلت نوعی رسانه آموزشی است . در ابعاد کاغذ A4تهیه میشود . و به طور معمول به سه قسمت تقسیم میگردد . این رسانه می تواند آموزشی ، هشدار دهنده و یا تبلیغاتی باشد .کم حجم بوده و برای مطالعه از حوصله شخص مطالعه کننده خارج نیست . پمفلت به عنوان یک تقویت کننده یادگیری برای جلسات گروهی و آموزشهای فردی مورد استفاده واقع میشود . به عنوان یک یاد آورنده نکات مهم جلسه آموزشی عمل می کند . این رسانه را در مکان ها ی عمومی و به هنگام در خواست افراد میتوان به آنها ارائه نمود .

موضوعات عمده مورد بررسی در این رسانه عبارت است از : 1- بیماریها 2- معرفی وسایل و روشها 3- رفتار های بهداشتی

اصول کلی که جهت تهیه این رسانه می بایست در نظر باشد عبارت است از : منطبق بودن مطالب و تصاویر با شرایط محلی موجود استفاده از تصاویر و رنگهای جالب بر خورداری از زبان ساده و قابل فهم برای گروه هدف مورد نظر پمفلت داشتن پیامهایی که می بایست کوتاه و مرتبط با موضوع پمفلت باشد و ذکر آدرسی جهت پاسخگوئی به سوالاتی که ممکن است به دنبال مطالعه پمفلت برای مخاطب پیش بیاید .

رسانه پمفلت در سه قسمت 1- روی جلد 2- صفحات داخلی 3- صفحه پشت جلد بررسی میشود .

صفحه روی جلد :

- نام و نشان ساز مان تهیه کننده قید میشود .

- عنوان نشریه قید میشود .

- تصویر متناسب با موضوع ، طرح میشود .

- نام فرد ، واحد یا مرکز تهیه کننده ، قید میشود .

- نام ناشر ، شماره و تاریخ انتشار ( برای زمان انتشار نهائی ) قید میشود .

- گروه هدف هر پمفلت بهتر است قید شود.

صقحات داخلی :

- با نام خدا آغاز میشود .

- در مقدمه اهمیت موضوع قید میشود .

- از تصاویر مناسب با شرایط محلی استفاده میشود .

- از تنوع رنگ استفاده میشود .

- ادبیات به کار رفته ، ساده و قابل فهم می باشد .

- پیامها کوتاه بوده و برای گروه هدف پمفلت مفهوم می باشد .

- اگر موضوع بررسی یک بیماری باشد موادر زیر رعایت میشود .

- معرفی کلی بیماری

- راه های سرایت یا ابتلا به بیماری

- پیش گیری و درمان بیماری

- اگر موضوع پمفلت ، طریقه استفاده از وسایل و یا روشها باشد ، موارد زیر رعایت میشود .

- زمان استفاده

- مکان استفاده از وسیله

- مدت استفاده از وسیله یا روش

- طرز تهیه یا استفاده و تاثیرات وسیله یا روش

- اگر موضوع پمفلت بررسی رفتار باشد ، موارد زیر رعایت میشود .

- فایده یا ضرر رفتار مورد نظر .

صفحه پشت جلد پمفلت :

- در صورت نیاز از هشدار یا شعار ، آیه ، روایت یا نقل قول ( یکی یا چند مورد ) استفاده میشود .

- نشانی و شماره تماس جهت پاسخگوئی به سوالات قید میشود .

- تذکر : ویژگی یک شعار خوب استفاده شده در پمفلت عبارت است از : ساده و صریح باشد . مخاطب شعار معنی آن فورا بفهمد ( یعنی فرصتی را برای فکر کردن در باره منظور از طرح شعار از دست ندهد ) مثبت باشد ( دعوت به انجام یک رفتار باشد .با فعل مثبت تمام شود . ) د راندازه و جاهای مختلف کار آئی داشته باشد . مرتبط با هدف کلیدی برنامه آموزشی باشد .

- تذکر : قبل از تهیه پمفلت می بایست تا حد امکان وضعیت اطلاعات گروه هدف مورد آموزش، نوع رفتار های أنها و در صورت امکان بررسی نگرش گروه هدف یا نمونه ای از أن بررسی شده و رسانه یاد شده به قصد تغییر دانش ، نگرش یا أموزش یک مهارت رفتاری تهیه شود .

- تذکر : طرح اولیه پمفلت می بایست در گروه هدف تعیین شده چند نوبت پیش آزمون شود و به دنبال نظر سنجی تغییرات لازم تا جائی انجام شود که 90درصد افراد همان معنی را که منظور طراح پمفلت است از عکسها و نوشته ها داشته باشند .عکس ها و نوشته ها را دوست بدارند . هیچ پیشنهادی برای تغییر پمفلت نداشته باشند .

- تذکر : نعیین محتوی بر اساس اولویت بندی به صورت زیر تهیه میشود .

- - مهارت ، دانش یا نگرشی که آموزش گیرنده ( باید بداند ) در اولویت اول مطرح میشود .

- - مهارت ، دانش یا نگرشی که آموزش گیرنده (خوب است بداند ) دراولویت بعدی مطرح میشود .

- - مهارت ، دانش یا نگرشی که آموزش گیرنده ( خیلی خوب است بداند ) دراولویت آخر مطرح میشود .

طبیعی است که این اولویت بندی د رمورد گروه های هدف مختلف ، متفاوت خواهد بود . به طور مثال مطلبی که برای یک گروه هدف د ر ردیف( باید بداند) قرار گرفته برای گروه هدف دیگر ممکن است در رده( خیلی خوب است بداند) قرار گیرد .

. نمونه سوالاتی که به عنوان راهنمای پیش آزمون به قصد تغییر و اصلاح مطالب و تصاویر پمفلت ( و همچنین ارزشیابی پمفلت ) می تواند به کار رود عبارت است از :

چه اطلاعاتی دریافت کردید ؟

به نظر شما معنی این نوشته چیست؟

این تصویر چه چیزی را می خواهد نشان بدهد ؟

آیا به شما می گوید کاری انجام دهید ؟

آگر بله ، چه کاری ؟

آیا نوشته با تصاویر هماهنگی دارد ؟

در این صفحه از چه چیزی خوشتان آمد ؟

چه چیزی را دوست ندارید ؟

آیا کلماتی در این جا نوشته شده است که شما معنی آن را متوجه نشده باشید؟

کدام کلمات ؟

به جای این کلمه بهتر بود از چه لغات دیگری استفاده شود ؟

مهمترین پیام این جملات و تصاویر چیست ؟

در این پیام چه تغییری بدهیم بهتر است ؟

در این تصویر چه تغییری بدهیم بهتر است ؟

ما می خواهیم این مطلب بهتر شود و به راحتی برای افراد قابل درک باشد ، شما فکر می کنید ، چگونه این کار امکان پذیر است ؟

 



طراحی بروشور و پمفلت با استفاده از ابزارهای متفاوتی انجام میگیرد، شاید یکی از بهترین نرم افزارها برای طراحی بروشور، نرم افزار Adobe Indesign باشد ولی با توجه به پیچیدگیهایی که دارد توسط هرکس قابل استفاده نیست و نیاز به یادگیری دارد؛ از این رو در بین نرم افزارهای موجود، Microsoft Word فراگیرتر و ساده تر از سایرین میباشد به همین دلیل در این آموزش قصد داریم نحوه ی ساخت یک بروشور ساده را در محیط ورد آموزش دهیم.

برای ساختن یک بروشور در word میتوانیم از دو روش متفاوت استفاده کنیم:

  1. روش خودکار با استفاده از قالبهای بروشور word
  2. ساخت یک بروشور به صورت دستی بدون استفاده از قالبهای پیشفرض

روش نخست، یعنی استفاده از قالبهای آماده، بسیار ساده است. تنها کاری که باید انجام دهید دنلود قالب و اعمال تغییرات مورد نیاز است. در این مطلب هدف ما آموزش روش دوم است ولی با اینحال برای افرادی که به اینترنت پرسرعت دسترسی دارند و یا به هرطریقی میتوانند از قالبهای آماده استفاده کنند، روش نخست نیز مختصرا توضیح داده خواهد شد.

روش نخست : استفاده از قالبهای پیشفرض بروشور

در این روش باید حتما به اینترنت متصل باشید. سپس بر روی دکمه ی منوی آفیس (و یا دکمه ی File در نسخه های جدیدتر) کلیک کنید و سپس گزینه ی New را انتخاب کنید.

با کلیک بر روی گزینه ی New پنجره ای برای شما گشوده میشود که در منوی سمت راست آن موارد متعددی برای انتخاب وجود دارند. در این بین بر روی گزینه ی Brochures and booklets کلیک کنید و سپس گزینه ی Brochures را انتخاب کنید:

وارد کردن قالب بروشور

سپس مایکروسافت لیستی از قالبهای آنلاین مربوط به بروشور را برای شما نمایش میدهد. میتوانید به دلخواه یکی از گزینه ها را انتخاب و دانلود کنید.

دانلود قالب بروشور برای ورد

پس از اینکه فرآیند دانلود به اتمام رسید میتوانید بخشهای مختلف را بر اساس نیاز خود ویرایش کنید.

روش دوم : ساخت بروشور بدون استفاده از قالب به صورت دستی

اما ممکن است شما به اینترنت دسترسی نداشته باشید و یا نسخه ی ورد شما امکان اتصال به اینترنت را نداشته باشد (کرک نادرست و …) و یا اینکه بخواهید کنترل بیشتری بر روی بروشور خود داشته باشید. در این موارد بهتر است به صورت دستی پمفلت را طراحی کنید.

ساخت یک بروشور در ورد بین ۵ تا ۱۵ دقیقه زمان نیاز دارد (البته بدون احتساب زمان مورد نیاز برای تایپ کردن متون) و بسیار ساده است. در ادامه به صورت مرحله به مرحله نحوه ی انجام کار را یاد خواهید گرفت.

نکته ی مهمی که باید حتما رعایت کنید این است که قبل از شروع به کار، بر روی یک کاغذ باطله نحوه ی تا خوردن بروشور خود را آزمایش کنید، این کار به شما کمک میکند تا بتوانید صفحه بندی بروشور را بدرستی انجام دهید.

مرحله ی نخست : استفاده از طول کاغذ بجای عرض آن

نخست لازم است بیشترین فضای لازم را از کاغذ برای خود داشته باشیم، برای این منظور از حالت Landscape استفاده خواهیم کرد. برای اینکه بتوانید این حالت را فعال کنید، از لبه ی Page Layout بر روی گزینه ی Orientation و سپس Landscape کلیک کنید.

تغییر وضعیت صفحه به landscape

مشاهده میکنید که حالت وضعیت پرونده ی ورد تغییر پیدا میکند.

مرحله ی دوم : سه ستونه کردن محیط نوشتاری

با فرض اینکه بروشور مورد نظر ما دو عدد تا داشته باشد پس باید سه ستون داشته باشد. برای اینکه بتوانیم محیط سه ستونی ایجاد کنیم از لبه ی Page Layout بر روی گزینه ی Columns کلیک کنید (گزینه ی Columns در تصویر بالا در سمت راست مشخص است) و سپس گزینه ی Three را انتخاب کنید. با اینکار مشاهده میکنید که پرونده ی ورد به یک پرونده ی سه ستونی تبدیل میشود ولی جهت پر شدن این ستونها از چپ به راست است در صورتی که در زبان پارسی نوشته ها از راست به چپ میباشند. (مطلب اختصاصی در زمینه ی چند ستونه کردن مطالب)

مرحله سوم : اصلاح جهت ستونها و جهت نوشتن متن

برای اصلاح این مورد در لبه ی Page Layout و بر روی منوی قسمت Page Setup کلیک کنید تا پنجره ای برای شما گشوده شود. در این پنجره از لبه ی Layout و بخش Section Direction گزینه ی Right-to-Left را انتخاب کنید.

راست به چپ کردن ستونها

با انجام این کار نخستین ستون، از سمت چپ به سمت راست منتقل میشود. دقت داشته باشید که با این کار تنها ستونها راست به چپ شده اند، و باید متن نوشته ها را نیز راست به چپ کنیم. برای این منظور نیز از منوی Home و در بخش Paragraph گزینه ی Right-to-left Text Direction را انتخاب کنید.

راست به چپ کردن متن نوشته ها

بخش عمده ای از کار تا اینجا انجام شده است و حالا میتوانیم به صورت فارسی از راست به چپ تایپ کنیم ولی هنوز قبل از اینکه بخواهیم چیزی تایپ کنیم، یک اقدام مهم دیگر باقی مانده است.

مرحله چهارم : مستقل کردن هر ستون با استفاده از Break

اگر با تنظیمات فعلی در ستون وسط چیزی تایپ کنید، هنگامی که در ستون نخست (ستون سمت راست) مطلبی تایپ کنید، ستون دوم و سوم دستخوش تغییرات خواهند شد. برای اینکه از اعمال این تغییرات ناخواسته جلوگیری کنیم باید با استفاده از دستور Break هر ستون را از سایر ستونها مستقل کنیم.

برای این منظور، در ستون شماره یک (یعنی ستون سمت راست) کلیک کنید و سپس از منوی Page Layout و در بخش Page Setup بر روی گزینه ی Break کلیک کنید. با کلیک کردن بر روی این گزینه لیستی از موارد برای شما نمایش داده میشود. از بین موارد موجود بر روی گزینه ی Column کلیک کنید.

شکستن هر ستون و انتقال به ستون بعدی

با انجام این کار مشاهده میکنید که مکان نمای چشمکزن ورد به ستون میانی وارد خواهد شد. همین کار را برای ستون دوم نیز انجام دهید ولی برای ستون سوم بجای اینکه گزینه ی Column را انتخاب کنید، باید گزینه ی Next Page را انتخاب کنید. با اینکار صفحه جدیدی برای شما ایجاد میشود که در واقع پشت صفحه ی فعلی است (بروشور دو رو دارد!) همین کارها را برای برگه ی دوم نیز انجام دهید و هر ستون را به حالت مستقل تبدیل کنید ولی برای ستون سوم از برگ دوم دیگر نیازی نیست از دستور Break استفاده کنید.

 مرحله پنجم : وارد کردن متن و نوشته

حالا میتوانید متن مورد نظر خود را وارد کنید، به بروشور خود تصاویر اضافه کنید و به آن جلوه بدهید. هرکجا لازم بود با استفاده از منوی Insert و سپس انتخاب Text Box و یا موارد دیگر، متنهای جداگانه ای اضافه کنید.

نمونه ای از یک صفحه بروشور

توجه داشته باشید که برای وارد کردن تصاویر و یا Clip Art ها بهتر است ابتدا یک Text Box (همانطور که گفته شد) ایجاد کنید و سپس تصاویر را درون آن قرار دهید تا به سادگی بتوانید آنها را درون بروشور جابجا کنید. برای اینکه رنگ داخل Text Box و یا Shape هایی که وارد کرده اید را کنترل کنید، بعد از وارد کردن این عناصر، یک لبه ی اضافی با نام Format در ورد ایجاد میشود. در این لبه با استفاده از گزینه های Shape Fill و Shape Outline میتوانید رنگ و حاشیه را کنترل کنید. در همین قسمت ورد تنظیمات پیشفرضی نیز به شما ارائه میدهد که میتوانید از آن استفاده کنید.

سایر موارد به خلاقیت خود شما بستگی دارد که چطور چینش عناصر را تنظیم کنید و یا از چه تصاویر و متن و رنگی استفاده کنید.

امیدوارم این آموزش مورد استفاده شما قرار گرفته باشد و امیدوارم اگر نکته یا موضوعی برای بهتر کردن آموزش میدانید از طریق بخش دیدگاه ها با ما و سایر کاربران در میان بگذارید.