سایت بهداشت محیط ایران

سایت بهداشت محیط ایران

بهداشت محیط،آب وفاضلاب، مواد زائد ، بهداشت مواد غذایی،استخدامی بهداشت محیط
سایت بهداشت محیط ایران

سایت بهداشت محیط ایران

بهداشت محیط،آب وفاضلاب، مواد زائد ، بهداشت مواد غذایی،استخدامی بهداشت محیط

روش فریز کردن صحیح گوشت


روش فریز کردن صحیح گوشت



 انتخاب درست :انتخاب صحیح گوشت قرمز ، سفید و ماهی مهمترین نکته برای حفظ کیفیت و ارزش غذایی آن در طول نگهداری در فریزر است .برای انتخاب صحیح ، به این نکات دقت کنید : گوشت انتخاب شده ، اعم از قرمز ، سفید یا ماهی نباید زیاد به پاک کردن نیاز داشته باشد. چربی گوشت قرمز و سفید ، باید حداقل باشد . کاهش مدت زمان خرید تا فریز کردن باعث می شود تا ماده غذایی با کیفیت بهتری وارد فریز شود بنابر این ماده غذایی ما نباید زیاد به پاک کردن نیاز داشته باشد تا بتوانیم آن را سریعتر فریز کنیم.مواد گوشتی پاک شده ، بسته بندی شده اما یخ نزده به خرید مواد گوشتی بسته بندی نشده ترجیح دارند هر چند قیمت آن بالاتر باشد. کیفیت مواد غذایی بسته بندی شده بالاتر از  مواد غذایی بسته بندی نشده است.برای انتخاب انواع گوشت و ماهی باید به دقت به رنگ ، بو و وضعیت ظاهری آن توجه کنیم . رنگ گوشت قرمز باید صورتی رنگ یا قرمز کم رنگ ، بدون کبودی یا رگه های بنفش باشد . گوشت سفید هم باید صورتی سفید باشد و هیچگونه کبودی ، زرد شدگی یا تغییر رنگی در ان دیده نشود. شفافیت فلس ، چشم و پوست ماهی و سفت بودن گوشت آن ، بویژه در ناحیه شکم نشان دهنده سلامت ماهی است . اگر از انواع گوشت ا و ماهی بوی ترشیدگی بوی شبیه به سرکه و بوی تند چربی به مشام برسد، نشان دهنده کیفیت نامناسب آن است.انتخاب گوشت با کیفیت باعث می شود کیفیت و ارزش غذایی آن در طول فریز کردن حفظ شود. هنگام پختن نیز مواد غذایی با کیفیت بهتر و سریعتر پخته می شوند. گوشت قرمز ، سفید و ماهی نیاز به آنزیم بری  ندارند. فریز کردن ماد غذایی گوشتی خود بخود باعث توقف فعالیت آنزیم های موجود در آن ها شده و از طرفی فریز کردن باعث توقف فعالیت باکتری ها ، کپک ها و قارچ ها می شود. پاک کردن ، شستن و سپس بسته بندی مناسب انواع گوشت و ماهی سه نکته مهم نگهداری مناسب مواد گوشتی در فریزر است. 

بسته بندی

 بعد از خرید ، باید به دقت گوشت را تمیز کنیم . منظور از تمیز کردن ، جدا کردن چربی های گوشت قرمز ، جداکردن پوست مرغ و درباره ماهی ، تمیز کردن شکم و کندن فلس های آن است . مرحله بعدی شستشو است . برای شستن باید از آب نیم گرم و سرد استفاده کرد تا به بافت و کیفیت مواد گوشتی آسیب نرسد.

15 تا 20 دقیقه بعد از شستشو باید صبر کنیم تا آب آن ها کاملاً خالی شود .

مرحله بعدی تقسیم کردن است. بهتر است ماهی بصورت قطعه نشده و گوشت مرغ  و ماهی به اندازه ای که در زمان پختن غذا به آن نیاز داریم ، قطعه شوند. مثلاً گوشت های خورش باید به همان اندازه مورد نیاز قطعه شوند . بهتر است مرغ بشکل قطعه شده برای کباب و جوجه کباب و قیمه شده تقسیم نشوند.

برای بسته بندی ، کیسه های پلاستیکی ضخیم یا کیسه های ایجاد کننده خلا استفاده کنیم. کیسه های ایجاد کننده خلا کیسه هایی با در زیپی هستند که با بستن در آن ها هیچ هوایی داخل بسته نمی ماند نبودن هوا باعث می شود تا کیفیت و ارزش غذایی ماده بهتر حفظ شود.

اگر در حین بسته بندی کیسه به هر دلیل آسیب دید ، لازم است آن را عوض کنیم . کیسه فریزر نباید هیچ گونه منفذی داشته باشد.

قطعه ها را در هر بسته به تعداد نیاز برای هر بار مصرف بگذاریم ، چون مواد غذایی فریز شده به هیج وجه نباید دوباره به فریزر باز گردانده شوند .

به هیچ وجه نباید بسته های گوشت قرمز ، مرغ یا ماهی ای را که از سوپر ما رکت ها می خریم ، به همان شکل فریز کنیم . این بسته ها مناسب فریز کردن نیستند چون پوشش پلاستیکی که رزوی آن ها بسیار نازک است و این باعث می شود تا رطوبت طبیعی ماده غذایی از بین برود. از طرفی مواد غذایی داخل بسته ها شسته شده و بهداشتی نیست و باعث آلوده شدن فریزر می شوند و آلودگی آن ها به مواد غذایی دیگر هم منتقل می شود

نوشتن تاریخ

دقت در خرید ، آماده سازی و بسته بندی مواد غذایی گوشتی و غذاهای دریایی به این معنی نیست که می توانیم آن ها را بصورت نامحدود در فریزر نگه داریم. هر ماده غذایی را مدت مشخصی باید در فریزر نگه داری کرد تا کیفیت و ارزش غذایی آن از بین نرود. به این مدت مشخص که برای هر ماده غذایی گوشتی متفاوت است ، مدت ماندگاری می گویند.برای هر ماده غذای فریزری بهترین زمان مصرف ، حداکثر تا قبل از رسیدن به نصف زمان مورد نظر برای نگه داری آن در فریزر است . مثلاً مدت ماندگاری انواع ماهی های بدون چربی 4 تا 6 ماه است که بهترین زمان مصرف آم سه ماه پس از تا ریخ فریز کردن آن است پس بهتر است هنگام بسته بندی مواد غذایی روی آن برچسب تاریخ بچسبانید تا هنگام مصرف بدانید چقد از زمان فریز کردن آن گذشته است.

منبع : ircook. Com




جهت دانلود تولبار سایت بهداشت محیط ایران روی تصویر زیر کلیک کنید






(جهت دسترسی به مطالب به روز به سمت چپ سایت بخش آخرین مطالب مراجعه کنید)