سایت بهداشت محیط ایران

سایت بهداشت محیط ایران

بهداشت محیط،آب وفاضلاب، مواد زائد ، بهداشت مواد غذایی،استخدامی بهداشت محیط
سایت بهداشت محیط ایران

سایت بهداشت محیط ایران

بهداشت محیط،آب وفاضلاب، مواد زائد ، بهداشت مواد غذایی،استخدامی بهداشت محیط

معرفی برخی از سموم حشره کش و کنه کش و علف کش


معرفی برخی از سموم حشره کش و کنه کش و علف کش:
معرفی برخی از سموم حشره کش و کنه کش و علف کش:
دلتامترین Deltamethrin:
حشره کشی است از گروه پایروترئیدها که با تاثیر تماسی و گوارشی عمل می کند.مهمترین مزیت دلتامترین مصرف کم اثر ضربه ای شدید است.برای مبارزه با لارو پروانه ها سوسکهاو مگس هاوسن هاوزنجرک ها و تریپس مورد استفاده قرار میگیرد.
آمیتراز Amitraz:
حشره کش-کنه کشی است غیر سیستماتیک با اثر تماسی-تنفسی در مبارزه تلفیقی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.برای انسان و دام کم خطر و زنبور عسل را نیز نابود نمی کند.برای کنه های تارتن-پسیل-پسته-مگس های سفید و عسلک پنبه مورد استفاده قرار می گیرد.
پرمترین  permethrin:
حشره کش غیر سیستماتیک تماسی-گوارشی که خاصیت دورکنندگی دارد.بمحض مشاهده آفت سمپاشی صورت گیرد.برای بسیاری از حشرات از جمله :لارو پروانه ها-حشرات خانگی-آفات مینوزکابرد دارد.از آفات مهم آن برگخوار مصری-کرم ساقه خوار و مینوز برگ است.
دیازینون Diazinon :
حشره کش-کنه کش فسفره با اثر تماسی گوارشی-تنفسی است که برای مبارزه با آفاتی مثل سوسک سیاه گندم-کرک ساقه خوار-سن گلابی-کرم سفید ریشه-شپشکهای سفید-شته خونی و آگروتیس مورد استفاده است.
کلرپیریفوس  Chlorpyrifos:
حشره کشی است غیر سیستمیک با نحوه اثر تماسی گوارشی و تنفسی.در لایه های واکسی بافتهای گیاهی نفوذ می کند وتمامی آفات روی گیاهان و داخل نسوخ گیاهی (مینوز ها و ساقه خوارها)را کنترل می کند.
اندوسولفان Endosulfan :
حشره کشی است غیرسیستمیک با اثر تماسی و گوارشی که بسیاری از آفات جونده و مکنده از جمله:لارو پروانه ها-سوسکها-مگسها-آلئوردها .کنه ها را کنترل می کند.یکی از سموم مهم در برنامه مبارزه تلفیقی است بیشترین استفاده آن برای آفات پنبه نظیر کرم قوزه عسلک و.....می باشد.
اکسی دیمتون متیل Oxydemeton-Methyl :
حشره کش-کنه کشی است سیستمیک که بصورت تماسی-گوارشی و تنفسی اثر می کند توسط بافت های سبز گیاه جذب می شود و توسط شیره گیاه به تمام قسمتهای آن برده می شود.بیشتر برای مبارزه با کنه ها-سر تپس ها-شته ها و شپشکها مورد استفاده قرار می گیرد مثل شته سبز هلو.
ساپیرمترین  Cypermethrin :
حشره کشی غیر سیستمیک از گروه پایروتروئیدهای مصنوعی است که با نحوه اثر تماسی و گوارشی و هم چنین خاصیت ابقایی بالایی که روی گیاهان سم پاشی شده دارد طیف وسیعی از آفات جونده و مکنده را کنترل می کند.
کلرپیریفوس  Chlorpyrifos:
حشره کش و کنه کشی است غیر سیستمیک که با نحوه اثر تماسی گوارشی و تنفسی طیف وسیعی از آفات جونده و مکنده را کنترل می کند.
فن پیروکسی میت  Fanpyroxymate:
کنه کشی است با خاصیت تماسی و نفوذی بسیار بالا که برای مبارزه با سنین مختلف پوره-کنه بالغ و تخم کنه در انواع محصولات زراعی و درختان میوه و مرکبات بکار می رود.
فن پروپاترین  Fenpropathrin :
حشره کش-کنه کشی گوارشی است که علاوه بر کشندگی اثر دور کنندگی نیز دارد و یا جلوگیری از تغذیه کنه های بالغ و کاهش اعمال حیاتی باعث کاهش تخم آنها می شود.
فن والریت  Fanvalerate :
حشره کش-کنه کشی است تماسی و گوارشی که دارای طیف وسیع بوده  برای بسیاری از حشرات مانند مینوز ها که در نسج گیاه به سر می برند موثر است.بیشتر برای کنترل حشرات آفت پنبه مورد استفاده قرار میگیرد مانند کرم قوزه پنبه-عسلک پنبه و برگخوار مصری

روغن امولسیون شونده  Petrolium oil :
روغن امولسیون شونده برای مبارزه پیش بهاره-بهاره و تابستانه با شپشک ها و بعضی از کنه ها و همچنین برای همراهی بعضی از سموم به عنوان مویان کاربرد دارد. 

 

http://www.environmentalhealth.ir
















جهت اطلاع از مطالب به روز سایت به کانالهای ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید.