سایت بهداشت محیط ایران

سایت بهداشت محیط ایران

بهداشت محیط،آب وفاضلاب، مواد زائد ، بهداشت مواد غذایی،استخدامی بهداشت محیط
سایت بهداشت محیط ایران

سایت بهداشت محیط ایران

بهداشت محیط،آب وفاضلاب، مواد زائد ، بهداشت مواد غذایی،استخدامی بهداشت محیط

طرز کار با مواد شیمیایی

طرز کار با مواد شیمیایی

کارخانه‌های تولید کننده ‌مواد شیمیائی علامتهای استانداردی روی ظرفهای محتوی مواد شیمیائی نصب می‌کنند .این علامتها نشان می‌دهد این مواد چه ‌خاصیتی  دارند و چگونه‌ باید با آنها کار کرد. کارخانه ‌سازنده برای آشنائی با طرز کار و نگهداری مواد یک‌ برچسب بنام برچسب ایمنی روی ظروف آنها می‌چسباند که این برچسب شامل سه علامت یا نشانه ‌مخصوص می‌باشد.

علامت اول :

بصورت شکل ، با حروف و علامت خطر ، در چند نوع دیده می‌شود که هرکدام نشان دهنده خطر ویژه‌ای است که از آن ماده‌شیمیائی ناشی می‌شود بعنوان مثال :

1-شکل با حرف E و علامت خطر نشان می‌دهد که این جسم در شرایط ویژه ای قابل انفجار می‌باشد (مانند دی کرومات آمونیوم ).

2-شکل با حرف O و علامت خطر ، نشان می‌دهد که این جسم قادر به‌ اشتعال مواد سوختنی‌است، مانند پراکسید سدیم و پرمنگنات پتاسیم که باید از تماس آنها با یکدیگر جلوگیری شود.

3-شکل با حرف F نشان می‌دهد که این جسم به‌آسانی مشتعل می‌شود ، که این اشتعال ممکن است در چند حالت اتفاق ‌بیافتد:

الف - موادی که خودبخود مشتعل می‌شوند .مانند فسفر که باید مانع تماس آن با هوا شد.

ب - گازهائی که به‌آسانی مشتعل می‌شوند. مانند بوتان و پروپان که باید از مخلوط شدن آنها با هوا و تماس آنها با هوا جلوگیری کرد.

ج‌- موادی که در اثر ترکیب با آب ، گاز قابل اشتعال تولید می‌کنند مانند سدیم که باید از تماس آن با آب و رطوبت جلوگیری شود.

د-مایعاتی که قابل سوختن هستند نظیر بنزن و استون که نقطه‌اشتعال آنها پائین تر از  C21  است. باید آنها را از شعله آتش ، گرما و جرقه ‌دور نگه ‌داشت .

4-شکل با حرف T ، نشان دهنده ماده بسیار سمی است ، که در اثر تنفس کردن ، یا مصرف بجای خوراکی، یا تماس با پوست بدن به‌سلامتی انسان لطمه می‌زند و حتی باعث ‌مرگ می‌شود مانند کلرور جیوه (HgCl2) که باید از هر نوع تماس آن با بدن جلوگیری کرده و در صورت بروز ناراحتی بلافاصله به‌پزشک مراجعه نمود.

5-شکل با حرف Xn ، نشان دهنده جسمی است که برای بدن ضرر داشته و در صورت جذب در بدن حتی به ‌مقدار بسیار کم ، به‌سلامتی انسان لطمه می‌زند. از تماس آن با بدن و از تنفس بخار آن جلوگیری ، و در صورت تغییر حالت فورا به ‌پزشک مراجعه شود.

6-شکل با حرف C ، نشان دهنده ماده سمی است که باعث‌سوزش پوست بدن می‌شود ، آن را قرمز می‌کند و موجب انهدام سلولهای بدن و از میان رفتن وسائل کار می‌شود .مانند اسید سولفوریک که بخار آن نباید تنفس شود و از هر نوع تماس با بدن ، چشم و لباس اجتناب شود.

7-شکل با حرف Xi ، نشان دهنده جسمی است که روی بدن ، بخصوص روی پوست ، چشم ، و دستگاه تنفسی ، اثر نامطلوب می‌گذارد، مانند محلول آمونیاک که از تنفس بخار آن و تماس آن با پوست و چشم بایستی‌خودداری شود.

علامت دوم :

خطر های ناشی ‌از جسم یا ماده شیمیائی را نشان می‌دهد و بصورت گروهی از اعداد است که با حرف R شروع می‌شود (حرف R از واژه آلمانی RATSCHLAGE به‌ معنای توصیه گرفته‌شده است).

 

 

علامت سوم :

این علامت اشاره به‌ایمنی دارد و از گروهی از اعداد تشکیل شده است که حرف اول آن S می‌باشد (حرف S از واژه آلمانی SICHERHEIT به‌معنای ایمنی، گرفته‌شده است ).

نکات ایمنی در آزمایشگاه :

1-افرادی که در آزمایشگاه کار می‌کنند باید تعلیم دیده و اطلاعات علمی را کسب کرده باشند

2-کارهای آزمایشگاهی را  اکثرا در زیر هود باید انجام داد.

3-از تماس مواد با پوست بدن ، چشم ، دهان یا دستگاه تنفسی جلوگیری شود.

4-اگر مواد روی دست پاشیده شود، باید اول با یک پارچه‌ خشک آنها را پاک کرد، بعد با آب سرد آنها را شست و بالاخره با آب گرم و صابون آنها را تمیزکرد.

5-اگر مواد به چشم پاشیده شوند، باید با آب آن را شستشو داده و فورا به پزشک مراجعه کرد.

6-اگر لباس با موادی که روی پوست اثر نامطلوب می‌گذارند آغشته ‌شود، باید آن را فورا از تن بیرون آورد.















جهت اطلاع از مطالب به روز سایت به کانالهای ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید.