سایت بهداشت محیط ایران

سایت بهداشت محیط ایران

بهداشت محیط،آب وفاضلاب، مواد زائد ، بهداشت مواد غذایی،استخدامی بهداشت محیط
سایت بهداشت محیط ایران

سایت بهداشت محیط ایران

بهداشت محیط،آب وفاضلاب، مواد زائد ، بهداشت مواد غذایی،استخدامی بهداشت محیط

نحوه تمیز کردن تخم مرغ

نحوه تمیز کردن تخم مرغ




 بسیاری از  تخم مرغ ها با  پر و فضولات مرغ که به پوست شان آغشته شده- کثیف شده اند. شاید تاکنون  متوجه شده باشید که مرغ ها  حیوانات کثیفی هستند. در این بخش بعضی شیوه ها  برای تمیز کردن تخم مرغ، به اضافه  نکاتی برای جلوگیری از کثیف شدن آنها  وجود دارد!

قسمت اول: تمیز کردن تخم مرغ ها به صورت خشک


۱-تخم مرغ هایتان را بررسی کنید. اگر روی پوسته تخم مرغ هر گونه ترک و شکستگی مشاهده کردید، فوراً آن را دور بیندازید. وقتی پوست تخم مرغ ترک داشته باشد، ممکن است باکتری ها وارد آن شود و آن تخم مرغ برای خوردن سالم نباشد. اگر پوسته تخم مرغ در حال حاضر تمیز است، آن را کنار بگذارید. بعضی از علاقه مندان تخم مرغ هستند که اصلاً به تمیز کردن تخم مرغ اعتقادی ندارند. این کار به نظر آنها غیر ضروری یا حتی مضر است، چرا که تمیز کردن تخم مرغ ها می تواند پوشش محافظ طبیعی آنها را – که شکوفه (bloom) نامیده می شود – از بین ببرد. این پوشش محافظ، مانع ورود باکتری های مضر به داخل تخم مرغ می شود.

البته این موضوع فقط در مورد تخم مرغ هایی گفته می شود که از ابتدا تمیز هستند. اگر به تخم مرغ ها هر گونه آلودگی، پر یا مدفوع مرغ چسبیده باشد، خیلی بهداشتی تر است که آن ها را تمیز کنیم.


۲-تخم مرغ ها را به صورت خشک با استفاده از یک سنباده اسفنجی یا لیف تمیز کنید. بیشتر کثیفی ها را می توان با استفاده از یک سنباده اسفنجی یا لیف از بین برد. همه کاری که باید انجام دهید این است که به آرامی تخم مرغ را با اسفنج یا سنباده کاغذی بسایید تا آلودگی ها پاک شوند. مواظب باشید که موقع تمیز کردن تخم مرغ ها را نشکنید.
سعی کنید قسمت هایی از تخم مرغ که تمیز هستند را نسایید. این کار تا جایی که ممکن است، شکوفه (bloom) را دست نخورده نگه خواهد داشت.
سایر مواردی که می توانید برای تمیز کردن تخم مرغ به صورت خشک استفاده کنید عبارتند از: اسکاچ ظرفشویی یا یک مسواک.
اگر از اسفنج یا مسواک برای تمیز کردن تخم مرغ ها استفاده می کنید، خوب است که اصول بهداشتی را بین هر استفاده رعایت کنید. این کار مانع از انتقال باکتری ها از یک دسته تخم مرغ به دسته ای دیگر می شود.

قسمت دوم: اگر در خانه تخم مرغ تولید می کنید این قسمت را بخوانید

۳-تخم مرغ هایتان را دو بار در روز جمع آوری کنید. هر چه تخم مرغ ها به مدت طولانی تری در لانه بمانند، شانس آلوده شدن شان بیشتر است. برای جلوگیری از این کار، تلاش کنید که تخم مرغ های تازه تان را حداقل دو بار -و در صورت لزوم سه بار- در روز جمع آوری کنید.

۴-هر لانه را به چهار مرغ اختصاص دهید. ازدحام بیش از حد در لانه ها عامل دیگری است که باعث کثیف شدن تخم مرغ ها می شود. باید هر لانه را برای جای دادن چهار مرغ تخم گذار در آن، تغییر دهید.

۵-به طور منظم لانه ها را تمیز کنید. لانه های کثیف منجر به کثیف شدن تخم مرغ ها می شود. لانه ها را باید یکبار در هفته تمیز کنید و بستر کثیف آن را خارج کرده و یونجه تازه یا پوشال را جایگزین کنید.

۶-اطمینان حاصل کنید که محل خوابیدن مرغ ها (roosting)، بالاتر از لانه است. گاهی اوقات مرغ ها تصمیم می گیرند که در لانه بخوابند. در نتیجه محل خوابیدن شان سریع تر کثیف می شود. برای جلوگیری از این امر، این قسمت را بالاتر از لانه قرار دهید؛ چرا که مرغ ها دوست دارند در بالاترین جایی که در قفس شان وجود دارد بخوابند.

۷-تخم مرغ هایی با پوسته محکم پرورش دهید. هر چه پوسته تخم مرغ ها محکم تر باشد، کمتر در معرض ترک خوردگی هستند. این موضوع به دو دلیل خوب است.
دلیل شماره یک: با این کار محتویات تخم مرغ ترک خورده روی بقیه تخم مرغ ها نمی ریزد و آنها را کثیف نمی کند.
دلیل شماره دو: تخم مرغ های بیشتری خواهید داشت! برای اینکه تخم مرغ هایی با پوسته سالم پرورش دهید، به خوراک مرغ ها، پوسته صدف اضافه کنید که در فروشگاه های عرضه محصولات و خوراک طیور در دسترس است.

نکات و هشدارها

روش تمیز کردن به صورت خشک، برای تخم مرغ هایی که از طریق قرار گرفتن در کنار تخم مرغ های شکسته کثیف شده اند، چندان مؤثر نیست.
اصول بهداشتی را در مورد همه چیزهایی که برای تمیز کردن تخم مرغ ها مورد استفاده قرار می دهید رعایت کنید.


(جهت دسترسی به مطالب به روز به سمت چپ سایت بخش آخرین مطالب مراجعه کنید)